Menú Abonats

M’han posat una pròtesis de maluc

“M’han posat una pròtesis de maluc i m’han recomanat que com a rehabilitació camini …, puc fer alguna cosa més?”

Aquesta és una pregunta que em realitzen a la consulta amb molta freqüència. Hi ha molts pacients que han hagut de ser intervinguts de la zona del maluc i els hi han posat una protesis. Si tot ha anat bé, comencen realitzant la marxa amb crosses i les van retirant mica en mica, i llavors el metge els recomana l’exercici de caminar cada dia una estona com a rehabilitació.
Molts cops amb això és suficient i la recuperació evoluciona perfectament , però molts d’altres es necessari fer alguna cosa més… Però quina?

 

La recuperació a la piscina és la millor opció

En una fase inicial, quan la ferida i la cicatriu ja estan perfectament, el millor exercici que es pot fer és anar a la piscina a fer rehabilitació. Com ja anem explicant en diversos posts, el treball de recuperació a l’aigua ens permet regular la intensitat dels exercicis, la càrrega que apliquem sobre el maluc, i en les fases inicials treballar la marxa (és a dir caminar) sense crosses.
A més podem treballar la força dels músculs que més perjudicats han quedat després de la intervenció com acostuma a ser el cas del gluti mig.

 

La potenciació del gluti mig

Aquest és un múscul situat a la part lateral de la cadera, i és on s’acostuma a tenir la cicatriu, per tant, podem deduir que perdrà capacitat de contracció i s’atrofiarà, és a dir, perdrà força i volum muscular.
És un múscul molt important, perquè s’encarrega de donar estabilitat a la cadera cada vegada que estem a peu coix. I potser no hi heu caigut, però a cada passa que fem, estem un petit instant a peu coix.
Per tant, és essencial que aquest múscul recuperi la força i el volum perquè no ens quedi un patró alterat a l’hora de caminar.
Per això es recomana caminar com a recuperació, perquè aquest múscul es vagi enfortint, i per intentar evitar que quedi un patró de marxa alterat.
Tot i això, crec que és més recomanable potenciar el gluti mig amb exercicis específics, al mateix temps que es camina, perquè estigui més fort i la pròtesi no rebi tant els impactes que es fan a cada passa.
Un molt bon exercici per potenciar -lo és separar la cama al costat: així treballa la cama que aguanta el pes i l’altra que se separa i s’apropa lluitant contra la gravetat. A més si el fem a l’aigua desapareix el risc de caiguda si el nostre equilibri no és massa bo.

I si no sé nedar?

No passa res. Aquest és un altre dels beneficis de fer recuperació a l’aigua. És poden programar tots els exercicis per fer-los a la zona on es toca de peus a terra. O si no se sap nedar, però l’aigua no fa por, també podem preparar exercicis amb elements de flotació per tenir més opcions de treball a la part profunda.
Evidentment si sabeu nedar, les possibilitats són més grans i els exercicis molt més variats…però a nivell de rehabilitació a la piscina, saber nedar no és imprescindible.

Resumint

Després d’una intervenció on ens han posat una protesis de maluc, la millor opció és iniciar la rehabilitació a la piscina tan aviat com el metge ens doni permís.
Així es podran realitzar exercicis de reforç de la musculatura que envolta la cadera, treballar l’equilibri sense risc de caiguda i practicar la marxa perquè no quedi un patró de caminar incorrecte.

Encara no hi ha cap comentari

Deixa un comentari